Stop met toetsen, start met volgen

Door Stijn Dautzenberg op 4 januari, 2021

Stop met toetsen, start met volgen.

De huidige leestoetsen zijn ontzettend arbeidsintensief en hoewel men het liefst frequenter wil toetsen is dit organisatorisch simpelweg niet mogelijk. Hierdoor vinden er vaak maar twee of vier toetsmomenten plaats in het leerjaar.

Dat zijn slechts momentopnames. Hierdoor worden de zenuwen en prestatiedruk die leerlingen voelen extra versterkt. Sommige leerlingen zullen in hetzelfde hokje worden geplaatst. Dit levert veel frustratie op, want op papier ziet het kind geen vooruitgang. Waarom zou ik lezen als ik toch niet beter word?

Neerwaartse spiraal

Zodra leerlingen zich deze mindset toe-eigenen, belanden ze in een neerwaartse spiraal.

Het kind leest minder. De leerkracht ziet de situatie verslechteren en verlegt de verantwoordelijkheid naar de ouders. Zij zouden het kind niet kunnen motiveren om thuis te lezen. Dit levert vervolgens thuis weer spanningen op.

Waar lezen zich had kunnen ontwikkelen tot een ontspannende tijdsbesteding, ontwikkelt het zich tot een activiteit die het kind actief ontwijkt.

Onderwijs in Beeld biedt een alternatief.

Een nieuwe strategie

Leerlingen lezen een keer in de maand voor uit een leuk boek en onze app analyseert de geluidsopname automatisch. Vervolgens ontvangt de leerkracht een analyse en nauwkeurige score zonder extra tijdsinvestering. De leerling scoort een getal van 1 t/m 1000.

Middels deze strategie wordt er vaker gemeten, ziet men bij ieder meetpunt progressie en verdwijnt de vervelende prestatiedruk.

Op die wijze transformeert jullie strategie van toetsen naar vólgen van jullie leerlingen.

Benieuwd naar de leesapp?

Plan vandaag nog een gratis demonstratie in.