De schoolbiebscan van Onderwijs in Beeld

Door Tom Buunk op 2 maart, 2022

Speech-to-text in het basisonderwijs

Hoe je de schoolbieb in beeld brengt en op orde houdt, zonder gebruik te hoeven maken van tijdrovende of complexe oplossingen.

Voor wie dit is

Je bent verantwoordelijk voor de bibliotheek bij jullie op school, alleen vind je het een onmogelijke opgave inzicht te krijgen in waar en in welke aantallen de boeken zich in de school bevinden.

Misschien is het je (met veel inspanning) gelukt dit inzicht te verkrijgen, alleen ben je bang dit langzaam weer kwijt te raken, omdat leerlingen boeken soms op de verkeerde plek terugleggen of collega's boeken weggooien, zonder je dit te melden.

De beschikbare hulpmiddelen hiervoor zijn gedateerd, niet specifiek gemaakt voor het basisonderwijs of gemaakt door een uitgeverij met als doel hun eigen boeken te verkopen.

Je maakt ondanks dat gebruik van één of meer van deze hulpmiddelen of je houdt alles noodgedwongen bij in een spreadsheet, maar dit kost veel tijd en zorgt ervoor dat je langzaam het overzicht kwijtraakt.

Je droomt daarom van een situatie waarin je precies inzicht hebt in welke boeken waar staan, zonder dat dit je al te veel tijd kost.

Als je je hierin herkent, dan ben je hier aan het goede adres.

Kernconcept

Het is mogelijk om de schoolbieb in beeld te brengen met behulp van een spreadsheet of een inventarisatietool zoals de schoolbiebscan van uitgeverij Zwijsen.

Een spreadsheet gaat gepaard met veel handmatig en dus tijdrovend werk en de schoolbiebscan geeft niet het overzicht dat de meeste van jullie het liefst zouden willen bereiken, omdat deze tool gemaakt is om de collectie te inventariseren en niet te organiseren.

Om die reden heeft Onderwijs in Beeld een oplossing ontwikkeld die het mogelijk maakt de boekencollectie op jullie school gemakkelijk te inventariseren door deze in te scannen met telefoon, tablet of laptop én te organiseren, door het mogelijk te maken de boeken onder te brengen in verschillende bibliotheken op school.

De schoolbieb op orde in drie simpele stappen

Je vraagt je misschien af waarom je de moeite zou nemen om jullie schoolbieb (opnieuw) te inventariseren.

De voornaamste reden die we hiervoor vaak noemen is het identificeren van gaten in jullie collectie.

Dit stelt je in staat betere beslissingen te maken bij het aankopen van nieuwe boeken en zo het budget dat hiervoor beschikbaar is op een onderbouwde manier te besteden.

Op het moment dat je weet waar je staat, is het makkelijker om te bepalen waar je heen wilt en gaan er allerlei deuren open.

Een eerste stap daarin is dus het inventariseren van het boekenbestand.

Laten we erin duiken.

Stap #1 Organiseren - Geef iedere boekenstandplaats een naam

In onze complete schoolbieb gids hebben we antwoord gegeven op de vraag of je de boeken op een centrale plek neerzet of verspreid over klassen. Er is hierbij geen goede of foute keuze, alleen een afweging die beide voor- en nadelen kent.

We weten dat de organisatie van de schoolbieb per school behoorlijk uiteen loopt.

Veel scholen hebben de bieb op een centrale plek, maar maken daarbij onderscheid tussen bijvoorbeeld fictie/non-fictie, informatieve boeken of prentenboeken.

Sommige scholen kiezen ervoor om de boeken verder op te splitsen op niveau, door bijvoorbeeld gebruik te maken van AVI-labels of ABC-kasten.

Welke keuzes je ook maakt, je komt in alle waarschijnlijkheid op een situatie uit, waarbij de boeken op meer dan één plek staan en dan is het fijn om een goed overzicht te hebben van welke boeken waar staan.

Een bijkomend voordeel is dat je met dit overzicht inzicht krijgt in de samenstelling van de schoolbieb en de collectie op een doordachte manier kunt uitbreiden.

Een van onze partnerscholen heeft ervoor gekozen sommige boeken in de klassen onder te brengen en de rest op een centrale plek in de aula.

Voor de centrale plek hebben ze er vervolgens, op advies van Expertis, voor gekozen om de boeken onder te brengen in ABC-kasten. De boeken die tussen AVI 3 en M4 vallen, staan in de A-kast, tussen E4 en E6 in de B-kast en tussen M7 en AVI-plus in de C-kast.

Voor de organisatie in de kasten, hebben ze gekozen om de boeken te rubriceren op de eerste letter van de achternaam van de auteur.

Ze combineerde met deze keuze het beste van twee werelden.

Zo is het voor leerlingen gemakkelijk boeken te vinden én terug te leggen en hoeft er bijna niets geregeld te worden om nieuwe boeken aan de bieb toe te voegen, omdat de labels al op de boeken staan (in dit geval de naam van de auteur).

Stap #2: Inventariseren - Scan de boeken in en breng deze onder in de juiste bieb

We horen regelmatig van bibliothecarissen en leescoördinatoren dat ze het boekenbestand bijhouden met behulp van een spreadsheet of Word document.

Zoiets gaat gepaard met veel handmatig en dus tijdrovend werk, dus wil je ervoor zorgen dat je een hulpmiddel tot je beschikking hebt waarmee je ISBN-nummers van de boeken gemakkelijk kunt inscannen via de barcode op de achterkant.

Wanneer iemand tijd en energie investeert in het maken van een handige tool, maakt diegene het werk voor velen makkelijker.

Dat is het hele idee van specialisatie toch?

De oplossing moet dus wel specifiek gemaakt zijn voor een bepaald doeleinde of om een bepaald probleem op te lossen.

De leesappDe schoolbiebscan van ZwijsenAura Junior
Sinds20212016Ca 1995
InscannenTelefoon / Tablet / laptopTelefoon / TabletBarcode scanners
UitleensysteemJaNeeJa
Bibliotheek uitbreidingOp basis van het leesgedrag van leerlingenNeeNee
Prijs€ 370 eenmaligGratis€ 330 per jaar + € 30 per barcode scanner

Zoals je kunt zien zijn de schoolbiebscan van Zwijsen en de leesapp van Onderwijs in Beeld de twee meest gebruiksvriendelijke oplossingen, omdat ze gebruikt kunnen worden op een telefoon en tablet. Daarnaast is het inscannen van de boeken bij beide oplossingen gratis.

Bij Onderwijs in Beeld is het daarnaast ook mogelijk het boekenbestand te organiseren.

Waar het boekenbestand bij de schoolbiebscan van Zwijsen in één groot bestand terecht komt, is het bij Onderwijs in Beeld mogelijk de boeken onder te brengen in verschillende bibliotheken op school.

Op die manier is het bijvoorbeeld mogelijk om de informatieve boeken op de gang, de prentenboeken bij de kleuters of de AVI-boekjes in groep 3 allemaal in een aparte bieb onder brengen en dus een gedetailleerd overzicht van het boekenbestand te creëren.

De reden dat dit zo fijn werkt, is omdat de oplossing van Onderwijs in Beeld specifiek gemaakt is om de schoolbieb zowel te inventariseren als te organiseren.

#3: Onderhouden - Houd bij welke boeken er de schoolbieb in- en uitgaan

In deze stap willen we de collectie up-to-date houden, zonder dat we hierdoor langzamerhand het overzicht verliezen.

Om ervoor te zorgen dat de bieb op orde blijft, is het dus belangrijk dat de aanschaf van nieuwe boeken en sanering van oude of versleten boeken altijd geregistreerd wordt.

Dit kun je doen door de nieuwe boeken consequent aan de betreffende bieb toe te voegen of andersom, de oude boeken te verwijderen. Op die manier zorg je ervoor dat je het overzicht niet langzaam weer verliest, de bieb op orde blijft en je nog lang van je werk kunt profiteren.

Als dat proces geborgd is, is het tijd voor de volgende stap.

Weet je nog dat ik je vertelde dat er allerlei deuren open gaan wanneer je de moeite neemt om de schoolbieb (opnieuw) te inventariseren? Eén van die deuren is dat je de gaten in de collectie kunt dichten en het beschikbare budget daar besteedt waar het het hardst nodig is.

Maar, je kunt vervolgens nóg een stap verder gaan.

Wanneer je gebruik maakt van software van Onderwijs in Beeld, leer je veel over het leengedrag van leerlingen. Deze data kan gebruikt worden om boeken aan te schaffen die leerlingen met plezier zullen lezen.

Deze aanpak stelt je dus niet alleen in staat de gaten in de collectie te dichten, maar stelt je ook in staat de boeken aan te schaffen gebaseerd op het leesgedrag van de leerlingen en die passen bij jullie schoolidentiteit.

Je ontvangt automatisch een lijst met boeksuggesties van boeken met een hoge overeenkomst, welke je vervolgens eenvoudig kunt bestellen via onze app of de lokale (kinder)boekhandel, want dat is wel zo loyaal en verantwoord.

Kortom, inventariseren, beheren en onderhouden - een complete softwareoplossing voor jullie schoolbibliotheek.

De Leesapp

Aanbod


De eerste stap

De Basis


  1. Koppeling ParnasSys
  2. Schoolbibliotheek inscannen
  3. Onbeperkt aantal bibliotheken
  4. Deel de schoolbieb met een partner
  5. Boekendatabank met dagelijkse update
  6. Video's met voorleestips van experts

Biebbeheer en leesbeleving

De Biebmonitor


  1. Zelf activeren in het basispakket
  2. Boeken lenen en inleveren
  3. Persoonlijke boektips voor leerlingen
  4. Volg het leesgedrag van leerlingen

€2,50 per leerling / per jaar

Leesvaardigheid

De Avi-Stopwatch


  1. Zelf activeren in het basispakket
  2. Avi-toetsen automatisch in ParnasSys
  3. Adviezen om leeskaarten over te slaan
  4. Avi-toetsen terugluisteren

Vragen


Veelgestelde vragen

  1. Is het ingewikkeld in gebruik?
  2. Wat als de boeken verspreid zijn over de school?
  3. Kost het inscannen van de bieb veel tijd?
  4. Krijgen we ook advies over onze collectie?
  5. Wegen de opbrengsten op tegen de kosten?

Onbeantwoorde vragen?

Plan vandaag nog een gratis schoolbieb consult in.